Londen wordt massaal bezocht tijdens oud en nieuw mede omdat Londen één van de grootste vuurwerkshows in Europa heeft. Een vuurwerkshow die ik graag een keer mee wilde maken. Ik vierde oud en nieuw in Londen met een goede vriend en duizenden andere mensen. Vier dagen in deze geweldige stad die ik naast het feesten nog beter wou leren kennen.

Oudjaarsdag

Vanaf Eindhoven Airport vlogen we op oudjaarsdag naar Londen Stansted. Vergeleken met de trein was de bus de goedkoopste manier om naar het centrum van Londen te komen. Aangekomen in het centrum van Londen pakten we de metro naar ons hostel in Bayswater. De metro in Londen is makkelijk en brengt je snel van de ene naar de andere plek in de stad. Tevens maakten we gebruik van Londens Oystercard een systeem wat te vergelijken is met de Nederlandse OV-kaart die je opwaardeert om met het OV te reizen.

Nadat we waren ingecheckt in het hostel was er nog genoeg tijd om op oudjaarsdag door Londen heen te lopen. Vanaf de Tower Bridge liepen we door naar de Marlborough markt om nog iets van de kerstsferen te proeven. Een aanrader als je de kerstmarkt in Londen gemist hebt. In de middag van oudjaarsdag mag een Engels biertje niet missen, dit heerlijke biertje vonden in een lokaal café op de hoek van de Marlborough markt. De druk bezochte Theems gaf al aan hoe druk het in de avond kon worden. Aan het einde van de middag werden een aantal bruggen afgezet zodat mensen met kaartjes voor de vuurwerkshow een plekje konden vinden. Helaas waren de kaartjes voor de vuurshow al vroeg van te voren uitverkocht en moesten wij opzoek naar een gratis alternatief om de vuurwerkshow te kunnen zien.

Tower Bridge

Het alternatief wat we vonden was de Londen bridge die om half 11 al vol met toeschouwers stond. Achter ons stond ‘The shard’ een 31 verdieping hoog gebouw waar de countdown op te zien was. Met nog 10 seconden op de klok begon het aftellen samen met nog duizenden andere mensen. De klok sloeg twaalf uur toen de vuurwerkshow aan de Theems begon. De kwartier durende show met veel vuurwerk was mooi om vanaf de Londen bridge te zien, door de vele gebouwen voor ons konden we het spektakel niet zo goed zien als de mensen met ticket. In de wijk Soho waren nog veel clubs en cafés open waar vele mensen samen kwamen om het nieuwe jaar te vieren. Ook wij hebben een bar in deze wijk gezocht waar we nog tot in de late uurtjes hebben gezeten. Mocht ik nog eens naar Londen gaan tijdens oud en nieuw dan koop ik vroeg mijn kaartjes zodat ik de show nog beter kan zien.

Sightseeing

Omdat Londen nog veel meer te bieden heeft dan de grote vuurwerkshow heb ik drie dagen uitgetrokken om de stad te zien. Op nieuwjaarsdag besloten we om door Kensington park en Hydepark te lopen. Wat we niet wisten is dat in Hydepark nog een grote kermis (Winter Wonderland) was met allerlei leuke kerstkraampjes. Een leuke kerst-nieuwjaarsmarkt met vele Duitse lekkernijen en gezelligheid. Vanaf Winter Wonderland het Hydepark liepen we door naar het Buckingham palace om vervolgens via de Big Ben door te lopen naar het Londen Eye. Een flinke wandeling op nieuwjaarsdag die afgesloten werd met een goed vol bord fish and chips.

Big Ben

Op de mappen van Londen die overal in de stad te verkrijgen zijn vind je verschillende ‘Free walking tours’. Een van deze tours is de Royal City Tour die zo’n 3 uur duurt. Tijdens deze drie uur neemt een gids je mee door de wijk Westminster en loop je langs de Big Ben, Buckingham palace en nog veel meer. Het idee van deze ‘Free walking tours’ is dat je aan het einde van de tour een vrijwillige bijdrage geeft aan je gids. Deze bijdrage varieert van 5 pond tot aan wat jij de tour waard vind. Naast de Royal City Tour kun je ook nog kiezen voor de Old City Tour. Deze tour is van het zelfde bedrijf en gaat uit van het zelfde principe als de Royal City Tour. In drie uur loop je met een gids door de ‘oude’ stad van Londen zoals St. Paul’s Cathedral en Tower bridge. Wij kozen ervoor om in de dagen die we nog hadden beide tours te lopen. Beide tours vond ik zeer de moeite waard, op deze manier leer je snel over Londen en zie je in korte tijd veel toeristische attracties. Ben je alleen reizend dan is dit ook nog eens de ideale manier om andere reizigers te ontmoeten. Wanneer je de Royal City Tour doet heb je na de tijd de mogelijkheid om bij een café te lunchen. Eten en drinken in Londen is niet goedkoop en met een beetje korting die je krijgt is dit een goede afsluiter van je tour.

St. Paul's Cathedral

Het Engelse weer

Gedurende de vierdagen in Londen hebben we slechts één slechte dag gehad. Gelukkig viel dit voor ons op de laatste dag van onze stedentrip. Wat doe je tijdens het typische Engelse weer? Wij kozen ervoor om de laatste dag rond te lopen in het Science museum. Dit museum is ingericht voor jong en oud voor elke leeftijd is er wel wat te doen. Zo vind je op de begane grond van dit museum informatie over ruimte stations, oude auto’s en 3D printers. Door het hele museum heen vind je spelletjes die je informatie geven over een bepaald onderwerp zoals het menselijke lichaam. Nadat we het Science museum hadden bezocht wouden we graag door naar het national museum. We waren alleen niet de enige die tijdens deze regenachtige dag het idee hadden om museums te bezoeken. Bij het national museum stond een wachtrij van pak en beet een uur waar we liever niet op wouden wachten.
Als afsluiter van onze trip gingen we naar de ‘Ice bar’, de naam zegt het al een bar alleen van ijs. In deze bar van -5 graden kun je voor zestien pond in een half uur tussen de ijssculpturen een (gratis) drankje doen. Een leuk vermaak om de laatste uurtjes voor een twaalf uur durende busrit naar huis. Vanuit Londen zijn we in de avond van onze laatste dag met Eurolines teruggereden naar Nederland. Via Dover pakten we de veerboot naar Calais waarvandaan we vervolgens doorreden naar Eindhoven. In deze vier dagen heb ik genoten van een geweldig oud en nieuw en heb ik zoals ik gewild had de stad beter leren kennen.