Na twee keer knipperen met de ogen is ook het reisjaar 2016 (bijna) voorbij. Vergeet jij soms ook wat je het afgelopen jaar allemaal hebt gedaan? Ik wel.. Om niet alles te vergeten en om alle bestemmingen van dit jaar op een rij te zetten, blik ik in dit artikel terug op het reisjaar 2016. Dit jaar bezocht ik vijf nieuwe bestemmingen in oost-Europa, noordelijk Afrika en west-Azië. Van de Islamitische republiek Iran tot aan weekenden weg op Nederlandse vakantieparken. Blik je samen met mij terug op afgelopen jaar?

Poort Bab Aganaou Marrakech

Stedentrip in Marrakech

Voordat ik mijn nieuwe baan in Zwolle begon, ging ik met een (oud)collega naar één van de koningssteden in Marokko. Het reisjaar 2016 was amper begonnen en in Nederland was het nog koud, mijn eerste reis is een stedentrip naar Marrakech. Met slechts een t-shirt en een korte broek aan liepen we in januari door de soeks van Marrakech. Het centrale Djemaa El Fna-plein is de plek waar je ‘s avonds naar toe gaat voor eten, gezelligheid of het vermaak van de straatartiesten. Aan de vastgeketende apen heb ik geen tot weinig aandacht gegeven. Waarom dit nog in 2016 als toeristische attractie wordt gezien snap ik persoonlijk niet. Een dagtrip naar Ourika Valley is de perfecte trip om even aan de drukte van de stad te ontsnappen. In Setti Fatma kun je genieten van het stroomende water door het stadje, de watervallen en de groene natuur. Ik weet zeker dat ik meer van het continent Afrika wil zien!

Bordspel 30 seconds

Bospark de Schaapskooi

Met een hechte vriendengroep gingen we afgelopen maart een weekendje naar de Veluwe. We kozen voor Bospark de Schaapskooi waar we twee bungalows hebben gehuurd. Naast het drinken van vele flesjes bier moesten er ook activiteiten gedaan worden. Escape rooms in Nederland zijn populair en ook wij moesten hieraan geloven. Voor een uur werden we opgesloten in een kamer, waar we met het oplossen van een puzzel uit moesten zien te komen. Wij gingen naar escape room de Veluwe Nunspeet waar in twee groepen werd gespeeld. Ondanks de koude nachten konden we overdag genieten van een heerlijk warm winters zonnetje.

Ruïnestad Persepolis

Reizen door Iran

Iran; het zal mij niets verbazen als dit de meest uitgegroeide reisbestemming van 2016 is geworden. Al langer dan een jaar stond Iran op mijn bucketlist van bestemmingen. Dit zomer (juni) was het zover! Wat door de meeste mensen als een onveilige reisbestemming wordt gezien, is voor mij één van de meest geweldige ervaringen geweest. De mensen zijn goud waard en het Iran heeft een eeuwen oude geschiedenis. Met luxe VIP, maar ook oude Mercedes -bussen verplaatste ik mij tussen verschillende steden. Tijdens deze reis bezocht ik de oude stad Persepolis, bezocht ik vele moskeeën en sliep ik een nacht in de woestijn. Een ervaring die je zelf moet meemaken om de gastvrijheid van het land te begrijpen.

Blauwe Moskee Istanbul

Istanbul

Voordat ik met Pegasus Airlines doorvloog naar Iran verbleef ik in Istanbul. Deze Turkse stad is het afgelopen jaar niet aan terroristische aanslagen ontkomen. Afgelopen week zijn we opgeschrikt door een nieuw bloedbad in de stad, 38 mensen kwamen om het leven. Ondanks deze vreselijke gebeurtenissen is Istanbul een prachtige stad met moskeeën en bazaars. Istanbul is een perfecte stad voor een stedentrip van een aantal dagen. Ik was al eens eerder in Istanbul, maar nog nooit bezocht ik de prinseneilanden van de stad. Deze eilanden zijn gemakkelijk te bereiken met een veerboot. Büyükada is het grootste eiland en is zowel via de Europese als Aziatische kant van Istanbul te bevaren. Er heerst een ontspannen sfeer op het eiland en er is geen auto te bekennen.

Stedentrip Boedapest

Samen met één van mijn beste vrienden ging ik in augustus naar Boedapest, om mijn gewerkte overuren nuttig te besteden. Deze trip beloofde een combinatie te worden van feesten in de ruïne cafés, sightseeing en relaxen. Boeda en Pest, twee steden die zijn samengevoegd tot Boedapest. De Donau scheidt de stad in twee stadsdelen. Bezienswaardigheden die je niet kunt overslaan tijdens je bezoek aan Boedapest zijn het parlementsgebouw en de Matthiaskerk. Boedapest bleek de beste plek voor uitgaan, sightseeing en relaxen te zijn.

Vakantiepark Dalen

Foto is gemaakt door A. Ramsaran

Center Parcs de Huttenheugte

Het is al bijna vijf jaar terug dat ik afstudeerde als ICT-systeembeheerder. Vriendschappen met klasgenoten zijn gebleven. In oktober besluiten we om een weekendje weg te gaan. Tijdens een lang weekend op de Center Parcs de Huttenheugte werden oude herinneringen opgehaald. In de game hall van het park testen we onze agressie op de boxball en vergokten we een paar tientjes in de automaten. Op het park was genoeg te doen voor jong en oud, waardoor we ons goed hebben vermaakt.

Rondreis IJsland

Het is inmiddels winter (november) als ik met twee goede vriendinnen naar Reykjavik vlieg. Dit jaar is het afvinken van bucketlist bestemmingen goed gelukt, ook IJsland stond hoog op de lijst. Met een 4×4 reden we kilometers over de ringweg opzoek naar prachtige natuur. Dat om de zoveel kilometer een heel ander landschap te zien was had ik niet verwacht. De reisroute door IJsland bracht ons langs watervallen, geisers en vele bergen. Als natuur en fotografie liefhebber heb ik mij erg goed vermaakt! Oh en die rotte haai, dat was een bijzonder lekker stukje eten!

Ik heb dit jaar vijf nieuwe reisbestemmingen mogen ontdekken, ook dit jaar was genieten. Waar heb jij in 2016 het meest van genoten?