De afgelopen drie weken heb ik een geweldige reis naar het noorden van India mogen maken. Via de organisatie Shoestring hebben een goede vriendin (Marloes) en ik een low budget reis India geboekt. Eerder schreef ik een reisverslag over de eerste week van mijn reis door India. In deze tweede blogpost een uitgebreid reisverslag van mijn tweede week door India.

Taj Mahal

Vanuit Amritsar waar we de Gouden tempel en de ceremonie tussen de Indisch- Pakistaanse grens bezocht hebben zijn we doorgereisd naar Rishikesh.
Deze stad is gelegen aan de heilige rivier de Ganges en waarvandaan je makkelijk door kunt reizen naar de Himalaya’s. Sinds het bezoek van de Beatles is dit ook echt een centrum voor Yoga lessen geworden. We vertrokken vanuit Amritsar per trein naar Rishikesh. Na een lange treinreis kwamen we uitgeput aan in Rishikesh. Het weer was lekker en ons hotel lag niet ver van de Ganges, dit gaf ons nog even de tijd om te genieten van het uitzicht en de rust voordat we gingen eten. Onderweg naar het restaurant begon het hard te regenen en mochten we blij zijn met het mooie weer eerder die middag. In het restaurant genaamd ‘Buddha Café’ hadden we genoeg keus uit voornamelijk wereldgerechten. Mexicaans stond vandaag op mijn menu waarin heerlijke pepers waren verwerkt, die ik werkelijk waar eerst voor bonen aan zag. Dag twee in Rishikesh bestond voornamelijk uit het bezichtigen van de Trayambakeshwar Temple en de marktjes. De dertien verdiepingen hoge Trayambakeshwar Temple gaf ons een geweldig uitzicht over de Lakshman Jhula brug en natuurlijk de Ganges. In de tempel kon je op elke verdieping wel een ritueel mee doen en vervolgens wat schenken. Nadat we lekker hadden rondgelopen was er nog wat tijd om naar souvenirs te kijken, vooral kijken want kopen doen wij Nederlanders later pas. Vanuit Rishikesh pakten we onze eerste slaaptrein naar Agra, nee we reisden niet in de nacht maar het slapen was heerlijk. Na een behoorlijke vertraging en een te warme coupé kwamen we aan in Agra. Ik denk dat elke toerist in India wel uitkijkt naar Agra, hier staat namelijk de Taj Mahal.

Reis India

Het symmetrische gebouw wat sinds 1983 op de UNESCO erfgoedlijst staat. Onze reisleider had voor ons een gids geregeld, hij zou met ons de Taj Mahal, Baby Taj en het Rode Fort bezoeken. Geweldig dat deze gids kon vertellen en je ook genoeg tijd gaf om foto’s te maken. In ons geval werden dit voornamelijk “selfies”. De Taj Mahal is echt het gebouw wat je ziet op foto’s en in documentaires niets minder en niets meer, in één woord geweldig! Het Rode Fort is een oud fort wat nog steeds 75% in gebruik is door het Indische leger. Dit betekend dat we 25% van het fort als toeristen mochten bezichtigen. Na de bezichtiging kan ik zeggen dat dit stuk super mooi is en nog aardig groot ook. De Baby Taj Mahal is de kleine versie van de Taj Mahal, het lijkt wat anders maar het wordt niet voor niets de schets van de Taj Mahal genoemd. In de avond kreeg ik de kans om eens lekker in het verkeer mee te scheuren. Achterop de motor van mijn reisleider reden we gesmeerd door het drukke verkeer van de stad naar het restaurant. We kregen hier een mooie plek aangewezen op het dakterras, helaas zat het weer niet mee en zaten we te eten in de regen.
Precies om twaalf uur op 29 juli (mijn verjaardag) werd ik wakker gemaakt door een enthousiast zingende groep. Ze konden het niet laten om op mijn verjaardag in stijl binnen te komen. Deze verjaardag moest “Indian-style” gevierd worden en daarom kreeg ik een chocolade taart in mijn gezicht gedrukt en waren de kaarsjes niet uit te blazen. Nadat ik mijn stuk taart had gegeten konden we allemaal nog even slapen voordat we de doorreis naar Jaipur maken.

Jaipur

Om in Jaipur te komen moesten we weer een lange dag reizen met het openbaar vervoer. In het mooie guesthouse hebben we in de avond nog wat op mijn verjaardag gedronken. De volgende ochtend waren we fit genoeg om er weer op uit te gaan. Ook Jaipur ook wel de roze stad beloofd weer een geweldige stad te worden met genoeg om te zien. We wisten al snel onze tuktuk vrienden van de vorige avond zover te krijgen om ons voor een goede deal naar het Amberfort te brengen. Dit fort was best een eind rijden en de chauffeurs waren bereid om twee uur te wachten zodat wij genoeg tijd hadden voor onze bezichtiging. Na een leuke wandeling door het fort zijn we weer teruggereden via Waterpalace (foto moment) naar City Palace.

Reis India

Na het bezichtigen van het City Palace en het bijbehorende wapen museum ben ik afgehaakt. De afgelopen dagen had ik al wat last van verkoudheid en het beloofde er niet beter op te worden. Even een avond rustig aan doen klonk mij nog niet zo verkeerd in de oren. De volgende dag werden we meegenomen naar een echte Bollywood film. Je kent het wel die Indische films waar veel muziek en zit en die (altijd) over liefde gaan. Zonder enige ondertiteling was deze film nog best te volgen, maar Hindi verstaan deed ik na 1,5 week nog niet. Aan het einde van de middag was het Teej festival, een festival waar de vrouwen bidden voor een lang en gelukkig huwelijk. Als toerist kreeg je een plek aangewezen op één van de gebouwen vol met stoelen. Hier hadden we een mooi uitzicht op de parade van versierde wagens, kamelen, olifanten en veel meer. De sfeer van het festival zat er nog goed in en konden we in de avond zelf dansen. Onze reisleider nam ons mee naar één van zijn favoriete discotheek in Jaipur. Samen met zijn vrienden hebben we genoten van een leuke avond. De uitgaansavonden in India duren niet erg lang, en om 11 uur ging het al dicht. We wisten wel zeker dat we de volgende dag niet zo brak zouden zijn als na één van de uitgaansavonden in Nederland.

Inmiddels zijn we alweer twee weken aan het reizen in India. Aan het land kan ik erg wennen, vooral het eten wat erg lekker is. Al begint langzamerhand elke avond uit eten gaan wel te irriteren, met name het kiezen van je eten. Wat kies je nu weer ? Het is tot zover allemaal lekker geweest. Een bord voor je neus krijgen en eten wat de pot schaft is zo verkeerd nog niet. Wat ze zeggen over de geur en de smerigheid in India…ik vind het allemaal wel meevallen al is schoon heel wat anders.