De afgelopen drie weken heb ik een geweldige reis naar het noorden van India mogen maken. Via de organisatie Shoestring hebben een goede vriendin (Marloes) en ik een low budget reis India geboekt. Eerder schreef ik op mijn blog hoe ik week 1 en week 2 van deze reis heb ervaren. In deze laatste blogpost een uitgebreid verslag van mijn reis door India week 3.

Pushkar

Na een avond het Indische uitgaansleven geproefd te hebben ging ‘s ochtends vroeg de wekker om met de bus door te gaan naar Pushkar. Dit keer net even iets anders dan de vorige weken. Op deze dag staakten de buschauffeurs van de lokale bus maatschappij. Door de staking konden we niet met het openbaar vervoer en moesten we op een andere manier op onze bestemming komen. Gelukkig hadden we voor dit soort gevallen een reisleider, hij wist dan ook snel een andere bus te regelen. Na vier uur in een wat kleine en krappe bus gezeten te hebben kwamen we dan ook veilig aan in Pushkar.
Pushkar wat bekend is om het heilige meer en ongeveer 500 tempels wat hier omheen is gebouwd. Nadat we aangekomen waren op plaats van bestemming gingen we met onze groep naar het heilige meer waar de Hindoes baden. Hier werd door een Hindoe priester een speciale ceremonie voor ons gedaan waarop we vervolgens een wens mochten doen. Deze wat zieke dag voor mij sloten we af met een heerlijke pizza en een Bollywood movie, de volgende dag staat er een kamelentocht op de planning. Zoals bijna elke ochtend zochten we eerst een leuk plekje om te ontbijten, in de ‘Rough Guide’ hadden we over Honey en Spices gelezen. In het midden van het dorp en om het meer was dit restaurant ergens verstopt in een steegje. Een buitenlandse hippie had in zijn pand een paar tafels neergezet waar we heerlijk hebben gegeten, zelfs de Gouda kaas was aanwezig. Na het ontbijt zijn we doorgelopen naar de bekendste tempel van Pushkar. De 2000 jaar oude Brahma tempel gebouwd van marmer en steen is zoals de naam al zegt toegewijd aan de Hindoe god Brahma. Een rondje lopen door deze tempel is dan zeker ook de moeite waard. In de avond kon ons verkleed partijtje beginnen, we mochten ons verkleden als Ali baba en zijn vrienden. Daarna mocht ieder op een kameel gaan zitten die ons vervolgens met begeleider de natuur in bracht. Mijn begeleider besloot zich bij zijn vrienden te vervoegen en mij op de kameel achter te laten. Mijn kameel die wel van voorop lopen hield wist gelukkig blindelings de weg maar hem tussen de boomtakken heen manoeuvreren was een hele opgave. Aangekomen op plek van bestemming dansten we mee met de locals en genoten we van een alcoholische versnapering totdat ons eten klaar was. Dit keer geen restaurant maar lekker buiten in het zand in de pikdonkere “woestijn”.

Reis India

Udaipur

De volgende dag gingen we door naar alweer de laatste nieuwe bestemming, dit deden we per trein. Een reis van zes uur met niet al te fijne banken en een man die zich voordeed als vrouw om geld te ontvangen. Hier zat nog wel iets van het geloof achter, ik meen dat de mensen dachten dat hij een ‘boodschapper’ was. Natuurlijk ging hij iedereen in de trein bij langs dus wij als blanke groep bleven niet onopgemerkt, en toen pakte ze mij plots nog even vast.
Udaipur een stad bekend om het stadspaleis en het omheen liggende meer is ook een stad van de miniatuur tekeningen. Nadat we waren aangekomen in deze stad hadden we even tijd voor ons zelf waarop we na het stadspaleis gingen. Voor diegene die een pak of Indische kleding willen kopen was er genoeg tijd om dit aan te laten meten. Vervolgens liepen we met de groep naar één van de workshops van Janak Niwas, miniatuur tekenen en Indisch koken. Een keuze uit workshops die we de volgende dag kunnen volgen. Hier werd door een vrolijke Indiër laten zien wat voor kunst er gemaakt werd. Omdat ze hier zo goed zijn met miniatuur tekeningen werd er bij ieders van ons een tekening op de nagel gemaakt. Deze tekeningen varieerden van de Taj Mahal tot aan kamasutra tekeningen, drie keer raden we de kamasutra op de nagels had staan?! Deze artiest had een goede indruk achtergelaten en mij zover om een les miniatuur tekenen te volgen. De volgende dag kwamen we dan ook in de ochtend deze les volgen. In 1,5 uur tijd had iedereen een mooie miniatuur tekening gemaakt van een olifant of pauw. Dit ging natuurlijk niet vanzelf en we werden dan ook goed geholpen door de artiesten. Het was zo gezellig dat we tot in de late middag zijn blijven hangen. In de avond zijn we zelfs teruggegaan voor een kookles ‘Indisch koken’. Boven op het dakterras hadden ze dan ook een leuk ingericht buiten keukentje waar iedereen wat mocht proberen te koken. We hadden veel op het menu staan waaronder ‘Masala Chai’ een lekkere thee met kruiden en ‘Samosas’ een gefrituurd voorgerecht bestaande uit aardappel en veel kruiden. Deze manier van koken heeft me erg enthousiast gemaakt en hopelijk kan ik in Nederland ook genieten van de Indische keuken.

Reis India

De laatste dag in Udaipur is alweer begonnen, toch vind ik het erg jammer dat we deze stad verlaten. Dit omdat dit zo’n mooie en gezellige stad is maar ook omdat het betekend dat we echt het einde van onze reis hebben bereikt. Vandaag hadden we onze sightseeing rond het stadspaleis gepland maar ook het halen en kopen van onze souvenirs. De eerste ochtend hadden we een Duitse bakkerij ontdekt, heerlijke bolletjes met spek en ei werden hier geserveerd. Na het halen van onze ‘Ali baba pants’ zijn we doorgelopen naar het stadspaleis. Hier besloten we om met de boot het bekende “Lake Pichola” op te varen. Een boottocht van ongeveer een uur over het meer langs het paleis en de randen van de stad en naar het eiland Jagniwas. Na een uur op het water rondgedreven te hebben had ik het wel weer gezien en gingen we nog even als echte toeristen opzoek naar leuke souvenirs. Tegen vijf uur waren we allemaal gesloopt maar klaar voor de nachttrein terug naar Delhi. Een treinreis van goed 14 uur omdat we aardig wat vertraging hadden opgelopen. Hoelang deze reis ook klinkt, de tijd ging snel voorbij. De nachttrein was zo slecht nog niet en na heel wat uurtjes slaap waren we ook al bijna in Delhi.

Delhi & terug naar Amsterdam

In de vroege ochtend van 6 augustus kwamen we aan op Delhi Centraal, hier werden we opgehaald door een aantal taxi’s van het hotel. Na nog een kleine drie kwartier in de taxi gezeten te hebben kwamen we aan in het hotel. Hier hadden we de eerste nacht ook gezeten, gek om te bedenken dat deze drie weken zo snel zijn gegaan. Om de laatste dag toch nog door te komen zijn we naar het Rode Fort en de Jama Masjid moskee in Old Delhi gegaan. De Jama Masjid moskee is toch wel de meest bekende van heel India gelegen in het oude gedeelte van de stad. Via de ‘Rough Guide’ wisten we naast deze moskee een heerlijk en typische Indisch restaurant te vinden. Dit restaurant was vergeleken met al de andere restaurants veel minder luxe maar zeker niet minder lekker. In de avond kwam dan het moment waar iedereen toch wel tegen op zag, afscheid nemen van elkaar maar ook van een het mooie spirituele India. In de vroege nacht van 7 augustus was het dan ook tijd om met de taxi terug naar het vliegveld van Delhi te gaan, waar onze reis via Istanbul terug naar Amsterdam begon. Nadat de douane drie keer mijn tas had onderzocht waren ze er toch zeker van dat er geen mondharmonica te vinden was. Hoe en waarom ze dachten dat ik er één bij me had is een raadsel, maar afgelopen was het nog niet. Bij het aan boord gaan was natuurlijk weer wat mis en moest mijn tas nogmaals doorzocht worden. Gelukkig ging alles daarna gesmeerd tot aan Istanbul, hier hadden we nog een kleine twee uur vertraging. Nu is vertraging al minder maar als je al in het vliegtuig zit klaar voor vertrek wachtend op de regen en onweersbuien die voorbij moeten trekken wordt het er niet beter op. Gelukkig konden we nadat de buien over waren ook gelijk richting Amsterdam. Aangekomen op Schiphol was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen van de leuke Shoestring groep waarmee ik een onvergetelijke reis heb gemaakt door Noord-India. Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor een mooie drie weken.

Na drie weken bloggen over mijn reis door India is aan dit avontuur alweer een eind gekomen, op na de volgende.