Voor mijn rondreis door Nieuw-Zeeland koos ik voor een backpacker bus. Een tour van vier weken door het noorder– en zuidereiland van Nieuw-Zeeland en toch een vrije planning. We bezochten schitterende watervallen en adembenemende natuurgebieden.

We verlaten de hoofdstad van Nieuw-Zeeland; Wellington en tegelijkertijd het noordeiland. Met de ferry zullen we in drie uur over de ‘Cook Strait’ varen. Met een beetje geluk zie je tijdens deze oversteek dolfijnen of zelfs walvissen voor de boot langs zwemmen.

Cook Strait

De boot naar het zuidereiland
Picton is het eerste dorpje waar je aankomt als je van de boot afstapt op het zuidereiland. Door het slechte weer van de afgelopen week had de boot behoorlijk vertraging opgelopen. Na zeven uur vertraging konden we dan ook eindelijk de oversteek maken. In Picton stond een buschaffeur van Magic dus al 7 uur te wachten op zijn reisgroep. Door een misverstand met de tourorganisatie was de buschauffeur een half uur voor onze aankomst vertrokken. Met een lege bus moet hij naar Nelson het volgende dorp gereden zijn. Voor de aankomende nacht moesten we zelf opzoek naar een oplossing en belden we met de tourorganisatie. Uiteindelijk konden we in een hostel in Picton verblijven en de volgende dag doorreizen naar Nelson.

Picton
In Picton kwamen we terecht in een hostel ‘Villa.’ Dit hostel gaf mij een echt thuis gevoel waar ik heerlijk kon genieten van de jacuzzi op een frisse Nieuw-Zeelandse avond. In de huiskamer bij de openhaard werd er dan ook even geskyped met het thuisfront. Na een nachtje goed rusten werden we wakker met goed nieuws: Magic, onze tourorganisatie had inmiddels een Intercity bus naar Nelson geregeld. In Nelson kan ik mijn normale reisschema weer oppakken en deelnamen aan verschillende activiteiten van de backpackersbus.

Abel Tasman National Park

Nelson (Abel Tasman National Park)
Nelson de stad die vernoemd is naar een Britse generaal; admiraal Nelson. Rondom deze stad vind je vele wandel routes langs de mooie stranden. Uren en zelfs dagen kun je wandelen in deze geweldige omgeving. Avontuurlijke wandelaars slapen op de route in de aanwezige hutjes of zetten hun tent op langs de route. Iets te koud voor mij om in de winter te doen! Samen met vijf medereizigers liepen we in 6 uur een gedeelte van de mooie ‘Coast Track’. We slenterden langs de mooie stranden, het heldere water en verschillende watervallen. In een zomerperiode zou ik dan ook graag de 3 tot 5 daagse ‘Coast Track’ willen maken.

Greymouth
Greymouth; de grootste stad van de westkust en vernoemd naar de Grey rivier. Eigenlijk is deze stad slechts een tussenstop om de lange reis naar het zuiden (Queenstown) wat aangenamer te maken. Hoe verder we naar het zuiden reizen hoe kouder het weer. Een aantal nachten is het al onder de nul graden geweest. Met deze temperaturen hoop je natuurlijk wel een warme kamer te hebben, helaas is dit niet altijd het geval en moet je de verwarming flink opstoken.

Via Nelson reden we de westkust af. Zoals Magic elke busrit leuk weet te maken stopten we dit keer ook bij een aantal mooie bezienswaardigheden. Eén van deze bezienswaardigheden was de zeehonden kolonie. Hier hoor je veel zeehonden te zien. Wie heeft er door de regen geen zeehond gezien? Ja ik ! Ondertussen was het weer een stuk beter en konden we onze benen tijdens de lunch nog even strekken. Het café waar we lunchten was tegen over de ‘Pancake Rocks’ bij Punakaiki.
Pancake RocksDoor de lagen kalksteen lijken dit pannenkoeken. Hier mag je wel een gezonde dosis fantasie voor hebben maar daar ontbreekt het bij mij niet aan. De oceaan route naar Greymouth deed me denken aan de Great Ocean Road in Australië. Elke 10 kilometer in Nieuw Zeeland is weer anders wat zorgt voor veel verschillende natuurgebieden. Nieuw-Zeeland verveelt nooit!
Greymouth een dorp met 10.000 mensen bekend om de vele vissers en de koude snij wind deed me denken aan één van de spook dorpen. Geen mens op straat te zien en niks te doen. Gelukkig hadden we een nieuwe groep in de bus. Om elkaar wat beter te leren kennen genoten we van een paar alcoholische versnaperingen.

Franz Josef Gletsjer

Franz Josef
Franz Josef is een populaire bestemming bij de toeristen, op nog geen 5km afstand vind je de gletsjers. Heb je geld over voor een helikopter tour en wandeling door de gletsjer? Ja dit is mogelijk! Vlak na onze aankomst in Frans Josef hebben zijn we naar de gletsjers gereden met een shuttle service. Je kunt verschillende routes door het gebied bewandelen maar de mooiste is de 1,5 durende route naar de gletsjer zelf. Langs de route zie je verschillende watervallen en de mooie sneeuwtoppen van de bergen. Voor mij geen tour met de helikopter maar wel een onwijs mooi uitzicht naar de gletsjer in een super mooi natuurgebied.

Wanaka
Wanaka is een klein ski dorpje waar je als wintersport liefhebber even lekker kunt losgaan op ski’s of snowboard. Omdat het winterseizoen is begonnen in Wanaka liggen de prijzen voor een hostel overnachting een stukje hoger dan dat ik gewend was in Nieuw-Zeeland. Dit dorp was slechts een tussenstop voor één nacht en waar naast het skiën niet veel te doen is. Samen met een reisgenoot ben ik richting Mt. Iron gelopen voor een prachtig uitzicht over de stad. Ondanks de flinke regenbuien die we over ons heen kregen was deze klim het uitzicht waard! In het hostel was ’s avonds een pool toernooi georganiseerd waar iedere gast aan deel kon nemen. De gezelligheid van de wintersporters en alle andere reizigers maakte het een late avond.

Bungy Jump Nieuw-Zeeland

Voor reisjunk.nl schreef ik een artikel over deze 134m hoge Nevis bungeejump: Maak de Nevis Bungee Jump in Nieuw Zeeland

Queenstown
Na één nacht in Wanaka reis ik door naar mijn volgende bestemming; Queenstown. Deze stad is de perfecte stad voor de adrenaline kicker en/of de natuurliefhebber. Eén van de activiteiten die je kunt doen in Queenstown is het bungeejumpen. Een activiteit waar ik stiekem al een paar dagen naar uitkeek en mijn backpackersgeld voor gespaard had. We zijn inmiddels in het land van het bungeejumpen. In Nieuw Zeeland is het allemaal begonnen en in 1988 is de Nevis ontstaan. Na al die jaren staat het ongevallen percentage nog steeds op 0%. Voor vele jaren is dit de hoogste bungee van de wereld geweest.

Door de vele regen van de afgelopen dagen is mijn bungeejump uitgesteld tot de volgende dag. Door veiligheidsredenen en het hoge water in de rivier hebben ze alle (Nevis) sprongen geannuleerd. Naast de vele activiteiten in Queenstown kun je geweldig uitgaan en zal je vele backpackers tegenkomen in de kroegjes. De buschauffeur van Magic had voor die avond een kroegentocht georganiseerd. Samen met mijn medereizigers ging ik een avondje stappen. Normaal gesproken doe ik dit met (veel) drank. Omdat mijn bungeejump de volgende dag gepland staat wil ik het niet te gek maken en fit verschijnen bij een activiteit waar ik allang naar uit keek.

Na het wegen van het gewicht en de benodigde papieren invullen kon ik dan eindelijk met de 4×4 bus mee naar het bergachtige terrein. Had ik al verteld dat deze sprong 134m hoog was? Eindelijk was het mijn beurt, de laatste kabels werden aan mijn harnas geklikt. Ik mocht mijn weg vervolgen naar het 134m hoge platform. Met een ongelofelijke adrenaline pompend door mijn lichaam genoot ik nog even van het uitzicht…en spring! Na een mooie sprong met 8 seconden vrije val had ik toch wel de kick van mijn leven, wat was dit ongelofelijk GAAF!

Lake Takepo

Lake Takepo een klein dorp aan het meer met toevallig dezelfde naam was de week voor mijn aankomst nog helemaal ondergesneeuwd. Na een paar heftige dagen in Queenstown was Lake Takepo een mooie bestemming om bij te komen. Een wandeling naar het meer en de meest gefotografeerde kerk mocht ik als lowbudget backpacker niet overslaan. Mochten de backpackers nog wat geld overhebben dan kunnen ze in Lake Takepo veel leren over de sterrenhemel. Met een tour zal je je verdiepen in de sterrenhemel. Mocht je niet zoveel geld hebben, dan kies je voor de gratis optie; zoek een mooie locatie waar je naar de sterrenhemel kunt kijken. De sterren waren pas om 5 uur ’s ochtends goed te zien (heb ik me laten vertellen) maar toen sliep ik al.

Christchurch
Via Lake Takepo zijn we doorgereden naar Christchurch. Wat zal ik hier eens over bloggen? Na de aardbeving in 2011 is hier (destijds 2013) niet zoveel meer te zien en te doen. Ik kreeg rillingen over mijn lijf als we de meest getroffen gebieden binnenlopen. Ook in de vervallen restaurants liggen de servetten, bestek en servies nog op tafel. Het lijkt ineens geen twee jaar geleden maar gister..

Kaikoura

Alweer de laatste bestemming van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. In dit vissersdorp zullen veel toeristen opzoek gaan naar albatros, dolfijnen en walvissen. Met verschillende tourorganisaties kan je de zee opgaan om bijvoorbeeld dolfijnen en walvissen te spotten. De kans dat je een albatros spot is vrij groot.

Ik koos voor een activiteit die de Magic bus mogelijk maakte; zeevissen. Aangezien ik de halve week over vissen had lopen praten moest ik deze tour wel doen. Op de dag van het zeevissen zat het weer niet mee, de golven waren te hoog om ver de oceaan op te gaan. Ons werd voorgesteld om op rotskreeft te vissen. De zeehonden die ik niet had gezien in Greymouth spotte ik al snel op verschillende rotsen in de oceaan. Na het vangen van de rotskreeft gingen we naar het huis van de eigenaar om de vis op speciale manier klaar te maken. We werden hartelijk ontvangen in het huis van de eigenaar waar we tot in de late uurtjes hebben gezeten. Deze tour was misschien nog wel de mooiste die ik ooit gedaan heb!

Heb jij al eens door Nieuw-Zeeland gereisd of staat het nog op je bucketlist?